پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست دکتر محمد مصدق اعتراف گرفته شد، اکنون زمان محاکمه است

دکتر محمد مصدق

اعتراف گرفته شد، اکنون زمان محاکمه است

برگرفته: ازسرمقاله ی ماهنامه ی خواندنی شماره ی ۵٢

امروزه با انتشار سندهای بسیار و نیز اعتراف مقام‌های بلند پایه‌ی آمریکا و انگلیس در مورد کودتای 28 امرداد 1332، هیچ گونه جای دودلی در سرنگون کردن دولت مردم سالار دکتر محمد مصدق از سوی بی‌گانگان, با هم‌کاری گروهی ایرانی‌نما، باقی نمانده است.

بانو مادلین آلبرایت، وزیر پیشین امور خارجه‌ی آمریکا، آقای جک استرا، وزیر پیشین امور خارجه‌ی بریتانیا و نیز آقای باراک اوباما،‌ رییس جمهور کنونی آمریکا، به روشنی به نقش کشورهای خود در سرنگونی دولت ملی دکتر مصدق اعتراف کرده‌اند.

اما جای شگفتی است که هنوز  کسانی در بیرون از کشور زیر پوشش دفاع از سامان پادشاهی،‌ از این کودتا، ‌به عنوان قیام ملی نام می‌برند و از آن دفاع می‌کنند و سیل تهمت و افترا را به سوی دکتر محمد مصدق و دولت ملی، سرازیر می‌سازند.

در درون کشور نیز،‌ کسانی که نقش آنان در کودتای 28 امرداد،‌ غیر قابل انکار است، تنها و تنها به دلیل نوع لباس، مورد حمایت قرار می‌گیرند و کوشش پی‌گیر برای زدودن نام مصدق و سترگی مبارزات ملی کردن صنایع نفت در سرتاسر کشور به عمل می‌آید.

پس از انقلاب، نام مصدق بر یکی از خیابان‌های تهران گذارده شد که پس از نام آن خیابان را دگرگون ساختند.

برای آگاهی از واقعیت و زشتی کودتای 28 امرداد  1332، در زیر به اعتراف‌های مقام‌ها بلند پایه‌ی انگلیس و آمریکا توجه کنیم، تا بداینم که پنهان کردن نام شرکت‌کنندگان در این کودتا، هم‌آوایی با بی‌گانگان و دشمنی و ستیز با ملت ایران است.

« جک استرا » وزیر پیشین امور خارجه انگلیس در آیین گشایش نمایشگاه در دوران شاه عباس بزرگ در موزه‌ی بریتانیا که با هم‌کاری موزه‌ی ایران باستان برگزار گردید گفت : « ... اشغال ایران توسط انگلیس و آمریکا و شوروی در خلال پنج سال جنگ جهانی دوم و مداخله‌ی مستقیم به همراه آمریکا در برکناری دولت منتخب و دموکراتیک مصدق در سال 1953 [ 1322 ] ... »

وی افزود: همان گونه که رییس موزه‌ی بریتانیا دو هفته‌ی پیش در روزنامه فاینشال گفت: بسیاری از انگلیس‌ها فراموش کرده‌اند که میان سال‌های 1950 ـ 1820 [ میلادی ] بریتانیا بر زندگی سیاسی ایران سیطره داشت و اتفاقاتی که در ایران رخ داد، ‌به طور عمده, ناشی از مداخلات بریتانیا بود. ایرانی‌ها در پایین‌ترین سطح نیز، از این مسایل مطلع‌اند. در حالی که انگلیس‌ها، حافظه‌ی گذشته را فراموش کرده‌اند... » ( فوریه 2009 )

بانو مادلین آلبرایت وزیر پیشین امور خارجه‌ی آمریکا ( در دوران کلینتون ) ، از اقدام دولت آمریکا در براندازی دولت دکتر مصدق در جریان کودتای 28 امرداد 1332 از ملت ایران پوزش‌خواهی کرد.

 بارک اوباما، برای نخستین بار به عنوان رییس جمهور آمریکا، به نقش واشنگتن در کودتای 28 امرداد 1332 که به سرنگونی دولت [ دکتر ] محمد مصدق منجر شد، اعتراف کرد:

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گزارش داد: « اوباما که در دانشگاه الزهر قاهره سخن می‌گفت، به نقش آمریکا در سرنگونی دولت دموکراتیک منتخب [ مردم ] ایران در سده‌ی گذشته، اعتراف کرد ... »

هم‌چنین، خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد:‌ « اوباما در اقدامی آشتی‌جویانه در برابر ایران,‌ روز پنجشنبه [ 4 ژوئن 2009 / 14 خرداد 1388 ]، دخالت آمریکا در کودتا برای سرنگونی دولت [ دکتر ] محمد مصدق،‌ نخست وزیر پیشین ایران را،‌ پذیرفت. 

وی در سخن‌رانی در قاهره گفت، ‌در اواسط جنگ سرد، آمریکا در سرنگونی دولت دموکراتیک منتخت ایران, نقش ایفا کرد.

این اولین بار است که یک رییس جمهور آمریکا، به صورت رسمی و آشکارا دخالت آمریکا در کودتای 28 امرداد را می‌پذیرد. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) با حمایت انگلیس، کودتایی را طراحی کرد که پس از ملی شدن صنعت نفت، انجام شد».

با توجه به اعتراف سرراست و روشن آقای باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا به کودتا علیه دولت مردم سالار و منتخب ملت ایران در امرداد ماه سال 1332، مدیر شورای نویسندگان و شماری از خوانندگان ماهنامه‌ی خواندنی،‌ خواستار برپایی دادگاه برای رسیدگی به جرایم ایرانی‌نمایان هم‌کار بی‌گانگان در این کودتا می‌‌باشند. گرچه بسیاری از آنان در گذشته‌اند وتنها اندکی در قید حیات‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه